Pre mnohých z nás je práca nutné zlo. Chodíme tam, aby sme mali z čoho žiť a vo voľnom čase sa venovali tomu, čo nám dáva zmysel.
Niektorí z nás svoju prácu neznášajú a niektorí ju naopak milujú, ale neznášajú svojich kolegov alebo pracovné prostredie. Niektorí na svojej práci možno milujú všetko, ale pre tých nie je tento článok.
Zamestnanie nám každý deň ukrojí aspoň tretinu z nášho času. Pôjdeme tam či chceme alebo nie. Nevyberáme si kolegov a nevyberáme si ani prostredie. Ak nepodnikáme alebo nejakou cestou neprídeme k bohatstvu, tak túto situáciu nezmeníme. Vždy ale dokážeme zmeniť náš prístup a tým si čas v práci spríjemníme.
Ako zvládať kolegov v práci
Každý vie, že práca s ľuďmi je tá najhoršia. Ľudia sú egoisti, nedá sa im veriť a nie je na nich spoľahnutie. Aj keď to nie je pravidlo a vždy sa medzi nimi nájdu ľudia s opačnými vlastnosťami. Kvality je však stále menej.
A to neplatí len na zákazníkov. Oni prídu a odídu. Ťažšie to je s kolegami, keďže oni ostávajú.
Preto je už od začiatku dôležité jasné nastavenie hraníc. Ľudia nemajú radi zmeny a ak si na niečo zvyknú, tak sa toho držia. Ak si zvyknú, že ostávaš v práci dlhšie, než by si mal/a, tak to začnú očakávať. Rovnako aj opačne, ak odchádzaš na minútu presne.
Nastav si hranice skoro a drž sa ich. Na začiatku narazíš na odpor, pretože ľudia pri zmene najprv protestujú. Tu je najdôležitejšia konzistentnosť. Ak to porušíš raz, tak to skúsia znova. Nesmieš poľaviť a ver v proces. Čas je tvoj priateľ, ktorý ti vybuduje reputáciu. Ľudia si nakoniec vždy zvyknú a potom to prestanú riešiť.
Pre introverta sú najhorší ukecaní ľudia ktorým nič nedochádza, tzv. energetickí upíri. Zo skúsenosti som sa naučil, že takýchto ľudí odstaví iba rázna stopka alebo opustenie miestnosti.
Nevidia tvoje náznaky, že ťa vôbec nezaujíma to, čo ti rozprávajú. Nevšímajú si tvoje pokusy o koniec rozhovoru. Musíš to rázne stopnúť, aj keď ti to je proti srsti.
Povedz:
– nie; prepáč, ale nezaujíma ma to; nemám čas… a nehľadaj ďalšie výhovorky.
Rázna úprimnosť je najúčinnejšia. Ver mi, aj pre teba je to len vec zvyku. Ak to urobíš 10x, príde ti to úplne prirodzené. A netráp sa nad tým, čo si pomyslia. Oni to tak či tak pustia z hlavy a nájdu si novú obeť. No aj keby nie, potrebuješ s nimi vychádzať? Buď rád/a, že si sa ich zbavil/a.
Práca býva tiež centrom ohováračiek a konfliktov a preto urob všetko pre to, aby ťa do nich kolegovia nestiahli. Vedz, že stačí naozaj málo. Stačí, že sa medzi rečou posťažuješ alebo povieš svoj úprimný názor a klebeta je na svete. O pár dní sa k tebe dostane úplne prekrútená verzia o ktorej vie celá firma a zrazu si strojcom konfliktu.
Nikdy nehraj ich hru. Aj keď ťa niekto ohovára, neznižuj sa na jeho úroveň, pretože je to jeho parketa. Porazí ťa tam svojimi skúsenosťami. Najlepšia pomsta je ignorovanie. Nebuď ako on.
Pokiaľ nie ste s kolegami kamaráti a pokiaľ nimi nechcete byť, tak si drž zdravý odstup. Nebuď prehnane uzavretý/á, ale ani nezveruj kolegom viac, než je nutné.
Introvert je našťastie majster v tom, že vie zo svojho života odhaliť len zopár vecí a nepodstatných detailov, ale spôsobom, že to ľuďom stačí. Potom si myslia, že nás poznajú. Rob to takto.
A netlač na svoje limity, lebo raz stlačia oni teba. Nehraj sa na zhovorčivého človeka, keď ním nie si. Radšej buď sám sebou aj za cenu, že vytŕčaš. Takto je to nepríjemné len zo začiatku, kým si na to zvyknú. V opačnom prípade ale trpíš stále.
Ako zvládať pracovné prostredie
V mojej novej práci máme takmer každý deň porady, ktoré neznášam, lebo ma vyčerpávajú viac ako samotná práca. Pravidelne sa mi stávalo, že som povedal svoj názor, ale nikto ho nepočul. Potom niekto zopakoval presne to isté a všetci z toho boli razom nadšení.
Keď mi dali slovo a začal som rozprávať, tak mi v polovici niekto skočil do reči a pokračoval ďalej. Na mňa vtedy zabudli a venovali sa tomu, kto prevzal slovo. Postupne som zahodil snahu a bol som celý čas ticho.
Potom sa na mňa šéf sťažoval, že sa nezapájam. Tak som to urobil inak. Pri každej porade som si robil poznámky a na konci som si spísal vlastné postrehy. Poslal som ich vedeniu mailom aj s vysvetlením, že takto to je pre mňa ľahšie a aj pre nich to bude prehľadnejšie.
Odvtedy zaviedli, aby si každý za seba robil poznámky, aby sa nič nestrácalo medzi rečou.
Ja už komunikujem iba takto. Vyhýbam sa rozprávaniu keď viem, že ma nevnímajú. Radšej sa stiahnem za svoj stôl a svoje myšlienky sformulujem do jasného textu. Skús to tiež. Ak máš problém s tým, že ťa nie je počuť, tak to napíš. Pokojne aj s vysvetlením.
Neboj sa prevziať zodpovednosť. Ja som mal v každej práci po istom čase voľné ruky, lebo som ukázal samostatnosť. Nečakal som, kedy mi ukážu čo mám robiť. Nečakal som za úlohami. Začal som sám a vždy to ocenili.
Pochop, že ťa nezamestnávajú na to, aby mali ďalšiu starosť, ale na to, aby sa od nej odbremenili. Aby niekto iný robil to, čo sami nevedia alebo nechcú robiť. Keď im ukážeš, že je na teba spoľahnutie a nepotrebujú ti stáť za chrbtom, tak ti dajú viac voľnosti.
Ak je to možné, tak si vytvor vlastný režim a pracuj vo svojom tempe.
To, že kolegom vyhovuje ranná káva a vykecávanie nemusí platiť pre teba. Ja začínam hneď po príchode s tou najdôležitejšou prioritou a po obede zvoľním. Vtedy viem, že som urobil to hlavné a zvyšok času necítim stres, hoci sa už len flákam. Každého aj tak zaujímajú iba výsledky.
Introvert v práci čerpá zo svojich zásob energie. Aj v prípade, že ťa práca baví, tak socializácia a všetky externé stimuly vyčerpávajú tvoju nervovú sústavu. V určitom bode narazíš na dno, kedy ťa tzv. vypne.
Preto využi ráno, kým máš dostatok energie na prácu a zvyšok dňa na všetko ostatné. Extroverti sa ranným pokecom nabijú energiou, ale tebe to energiu iba uberie.
Vytvor si čo najviac súkromia. Aj keď pracuješ v otvorenej kancelárii ako ja, urob si z tvojho miesta útočisko. Prispôsob ho sebe.
My sme mali v kancelárii stoly sústredené v strede, ale ja som si svoj pritiahol až k stene. Prvotne na môj počin pozerali s nepochopením, ale po vysvetlení, že za sebou jednoducho nemám rád otvorený priestor to viac neriešili.
Zo zakladačov som si vyskladal akúsi stenu, aby mi tvorila súkromie aspoň z jednej strany stola. Pri takýchto veciach som si nikdy nepýtal povolenie. Jednoducho som to spravil a nikto to neriešil.
V kancelárii sú pre introverta povinnou výbavou slúchadlá. Ja som mal kolegyňu, ktorá sa stále chcela rozprávať a mňa to vyčerpávalo. Tak som si začal dávať slúchadlá. Najprv jej to nedochádzalo a niekoľko krát za deň si uvedomila, že ju kvôli ním nepočujem. Potom si ale zvykla a prestala sa mi prihovárať.
Veľakrát som pritom nič nepočúval, fungovali len ako kulisa. Ale fungovali. Znova vďaka konzistentnosti.
Využívaj v práci svoj dar počúvania a pozorovania. Akční ľudia hocikedy dvihnú telefón alebo sa niečo spýtajú. Je ich všade počuť a niekedy majú až príliš veľa otázok, čo môžeš využiť vo svoj prospech.
Nechaj ich, nech na seba strhávajú pozornosť a ty len odkopíruj to, čo potrebuješ. Ja som veľakrát vyriešil problém len tým, že som pozoroval ostatných. Nešiel som do toho po hlave, ale dal som si odstup a počkal. Zviezol som sa v tieni ostatných a zobral som si to, čo som potreboval. Bez toho, aby o tom vedeli.
Na záver, nikdy si nenos prácu domov. 8 hodín je dosť na to, aby si to nemusel/a robiť. Po práci musíš vypnúť, lebo to je priestor, kedy si dobíjaš energiu. Ak dostatočne nezregeneruješ, ten nasledujúci pracovný deň bude peklo.
No ak napriek všetkému v práci trpíš, tak je na mieste aby si pouvažoval/a nad zmenou práce. Pretože nie je práca ako práca a dnes je to najlepšie obdobie na zmenu pokojne aj celej kariéry.
Alebo plánuj útek ako ja.